O cyklu

Oponeo Mistrzostwa Polski w Rallycrossie, czyli co warto wiedzieć o prawdopodobnie najbardziej widowiskowym sporcie motorowym na świecie?

Czym jest rallycross?

Rallycross to forma krótkich, ale bardzo emocjonujących i efektownych wyścigów samochodowych odbywających się na zamkniętych obiektach (torach) o mieszanej – szutrowo-asfaltowej nawierzchni. Długość toru to około 1 km. Wyjątkiem są tu francuskie rozgrywki Trophee Andros, które także spełniają kryteria rallycrossu, z tą jednak różnicą, że odbywają się na śniegu i lodzie.

W rallycrossie cała akcja rozgrywa się na krótkim i kompaktowym obiekcie, dzięki czemu widzowie zgromadzeni na trybunach, jak również przed telewizorami, mogą jednocześnie oglądać pojedynki w praktycznie każdym miejscu toru. Walka jest niezwykle zacięta, a między samochodami bardzo często dochodzi do kontaktów i przepychanek, a to wszystko przy wysokich prędkościach i w widowiskowych poślizgach.

Organizatorzy, czyli kto za tym stoi?

Sponsorem tytularnym cyklu jest firma Oponeo. Organizacją mistrzostw zajmują się stowarzyszenie OPONEO Motorsport i Automobilklub Rzemieślnik przy współpracy Automobilklubu Kujawsko-Pomorskiego oraz LKT Wyczół, pod patronatem Polskiego Związku Motorowego.

Samochody, czyli czym można się ścigać?

W rallycrossie zawodnicy ścigają się samochodami zbudowanymi w oparciu o zwykłe seryjne modele. Samochody grupowane są w różnych klasach – w zależności od stopnia zaawansowania przeróbek, a co za tym idzie – mocy i osiągów. W Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie zawodnicy mogą rywalizować w jednej z tych klas:

  • SuperCars – najmocniejsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje. W tej klasie samochody mają napęd na 4 koła, a napędzane są turbodoładowanymi silnikami o pojemności do 2058 cm3 (benzyna) lub 2333 cm3 (diesel). Auta tej klasy rozwijają moc dochodzącą nawet do niesamowitych 600 KM i przyspieszają do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Zwycięzca klasy SuperCars otrzymuje tytuł Mistrza Polski w Rallycrossie.

  • SuperCars Light – w sezonie 2018 pojawi się nowa klasa w ramach najmocniejszej grupy SuperCars, jednak rywalizować będą w niej odrobinę słabsze samochody. W praktyce oznacza to zakaz stosowania sekwencyjnej skrzyni biegów oraz zwężkę przed turbosprężarką o średnicy 33 mm, jednak kierowcy cały czas będą mieli do dyspozycji napęd na cztery koła.

  • SuperNational + 2000 – w tej kategorii rywalizują zawodnicy dysponujący samochodami z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności od 2000 cm3 do 5000 cm3.

  • SuperNational – 2000 – to klasa dla kierowców w samochodach z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności do 2000 cm3.

  • SuperNational 1600 – to klasa dla kierowców w samochodach z napędem na jedną oś – przednią lub tylną i silnikami o pojemności do 1600 cm3.

  • RWD Cup – klasa markowa, jak nazwa wskazuje, przeznaczona dla zawodników w różnych wariantach BMW e36, napędzanych seryjnymi silnikami o pojemności do 2000 cm3.

  • SC Cup – kolejna z klas markowych, utworzona z myślą o kierowcach, którzy chcą rywalizować w rallycrossie za kierownicą Fiatów Seicento lub Cinquecento napędzanych seryjnym silnikiem o pojemności 1108 cm3.

Zasady, czyli jak wyglądają wyścigi?

Runda Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie składa się z wolnych treningów, biegów kwalifikacyjnych, dwóch biegów półfinałowych i finału.

  • Kwalifikacje: Rozgrywa się 4 wyścigi (biegi) kwalifikacyjne. W każdym z nich może wystartować maksymalnie 5 zawodników. W trakcie tej części zawodów kierowcy otrzymują punkty za miejsca zajęte w biegach kwalifikacyjnych. 12 zawodników, którzy wywalczyli najwięcej „oczek” przechodzi do półfinałów.
  • Półfinały: W każdym z dwóch półfinałów startuje maksymalnie 6 zawodników. Kierowcy zajmujący po czterech biegach kwalifikacyjnych pozycje: 1, 3, 5, 7, 9 i 11 startują w półfinale A. Z kolei zawodnicy, którzy w klasyfikacjach zajęli miejsca 2, 4, 6, 8, 10 i 12 ruszają do walki w półfinale B. Pierwszych trzech kierowców każdego z biegów półfinałowych awansuje do finału.
  • Finał: W tym biegu kierowcy są ustawiani wg miejsc zajętych w półfinałach. Im lepszy występ w biegach półfinałowych, tym lepsza pozycja startowa do wyścigu finałowego. Najszybszy zawodnik finału to jednocześnie zwycięzca całych zawodów (rundy Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie).

Punktacja, czyli o co walczą kierowcy?

Zawodnicy rywalizujący w Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie walczą o tytuły mistrzowskie – w klasyfikacji poszczególnych kategorii, a także w klasyfikacji zespołów sponsorskich oraz klubów. O tym, kto założy mistrzowską koronę decyduje suma punktów zdobytych w ciągu całego sezonu.

Kierowcy startujący w rundach Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie otrzymują punkty za wyniki wywalczone w biegach kwalifikacyjnych i finałowym. To oznacza, że nie zawsze zwycięzca całej rundy zdobywa najwięcej punktów. Jak to wygląda w praktyce:

  • Kwalifikacje: najlepsza szesnastka zawodników zdobywa punkty wg klucza: 16, 15, 14, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 i 1 pkt.
  • Finał: w ostatnim wyścigu zawodów także zdobywane są punkty zgodnie ze schematem: 8, 5, 4, 3, 2 i 1 pkt.

W każdej z grup i klasy do klasyfikacji generalnej sezonu będą liczone wyniki z wszystkich siedmiu rund.

Joker Lap, czyli taktyka

W rallycrossie triumfują zawodnicy, którzy najlepiej łączą szybką i skuteczną jazdę z odpowiednią taktyką. Ta opiera się o decyzję o tym, kiedy przejechać Joker Lap, czyli okrążenie toru prowadzące alternatywną trasą. Na niektórych obiektach alternatywna trasa jest szybsza, a na innych – wymaga więcej czasu. W każdym z biegów kwalifikacyjnych, półfinałowych i finałowym zawodnik ma obowiązek raz przejechać Joker Lap, jednak nie może tego zrobić podczas pierwszego okrążenia, ani też nie można pominąć zjazdu na Jokera lub przejechać go więcej razy.

Przykładowo, jeżeli po kierowca utknął za zawodnikiem, którego nie może wyprzedzić, to skorzystanie z Joker Lap może mu pozwolić na zmianę pozycji na torze i jazdę swoim – szybszym tempem. Z kolei kierowca, który jest na prowadzeniu może budować swoją przewagę i wykorzystać Joker Lap na ostatnim kółku kończąc je na prowadzeniu, dzięki zbudowanej wcześniej przewadze.

Tory i kalendarz, czyli co i gdzie?

W sezonie 2019 Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie zawodnicy będą walczyć w 7 rundach:

  • 6-7 kwietnia – Autodrom Słomczyn (MPRC)
  • 27-28 kwietnia – Motopark Toruń (MPRC + FIA CEZ)
  • 25-26 maja – Autodrom Słomczyn (MPRC + FIA CEZ)
  • 22-23 czerwca – Motopark Toruń (MPRC)
  • 27-28 lipca – Vilkyciai Rallycross (MPRC + LASF)
  • 7-8 września – Autodrom Słomczyn (MPRC)
  • 5-6 października – Motopark Toruń (MPRC)

Ciekawostki

Czy wiesz, że… rallycross ma już 50 lat. Pierwszy wyścig rallycrossu odbył się 4 lutego 1967 roku.

Czy wiesz, że rallycross jest dyscypliną ciągle zyskującą na popularności, dzięki swojemu formatowi, który jest bardzo emocjonujący i przyjazny dla widza. W zawodach tej dyscypliny regularnie biorą udział kierowcy znani z Formuły 1 czy DTM, a także Rajdowi Mistrzowie Świata – Sebastien Loeb i Petter Solberg.

Czy wiesz, że aktualnym Mistrzem Polski w rallycrossie jest Tomasz Kuchar, który po wielu latach sukcesów na rajdowych trasach w sezonie 2016 zadebiutował w tej dyscyplinie i zdobył mistrzowską koronę, którą obronił rok później.

Do najbliższego wydarzenia zostało:

06/07 April 2019

1. runda - Autodrom Słomczyn (MPRC) Autodrom Słomczyn

Czytaj więcej