Oponeo Mistrzostwa Polski w Rallycrossie, czyli co warto wiedzieć o prawdopodobnie najbardziej widowiskowym sporcie motorowym na świecie?
Czym jest rallycross?
Rallycross to forma krótkich, ale bardzo emocjonujących i efektownych wyścigów samochodowych odbywających się na zamkniętych obiektach (torach) o mieszanej – szutrowo-asfaltowej nawierzchni. Długość toru to około 1 km. Wyjątkiem są tu francuskie rozgrywki Trophee Andros, które także spełniają kryteria rallycrossu, z tą jednak różnicą, że odbywają się na śniegu i lodzie.
W rallycrossie cała akcja rozgrywa się na krótkim i kompaktowym obiekcie, dzięki czemu widzowie zgromadzeni na trybunach, jak również przed telewizorami, mogą jednocześnie oglądać pojedynki w praktycznie każdym miejscu toru. Walka jest niezwykle zacięta, a między samochodami bardzo często dochodzi do kontaktów i przepychanek, a to wszystko przy wysokich prędkościach i w widowiskowych poślizgach.
Organizatorzy, czyli kto za tym stoi?
Sponsorem tytularnym cyklu jest firma Oponeo. Organizacją mistrzostw zajmują się stowarzyszenie OPONEO Motorsport i Automobilklub Rzemieślnik przy współpracy Automobilklubu Kujawsko-Pomorskiego, pod patronatem Polskiego Związku Motorowego.
Samochody, czyli czym można się ścigać?
W rallycrossie zawodnicy ścigają się samochodami zbudowanymi w oparciu o zwykłe seryjne modele. Samochody grupowane są w różnych klasach – w zależności od stopnia zaawansowania przeróbek, a co za tym idzie – mocy i osiągów. W Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie zawodnicy mogą rywalizować w jednej z tych klas:
Zasady, czyli jak wyglądają wyścigi?
Runda Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie składa się z wolnych treningów, biegów kwalifikacyjnych, dwóch biegów półfinałowych i finału.
Punktacja, czyli o co walczą kierowcy?
Zawodnicy rywalizujący w Oponeo Mistrzostwach Polski w Rallycrossie walczą o tytuły mistrzowskie – w klasyfikacji poszczególnych kategorii, a także w klasyfikacji zespołów sponsorskich oraz klubów. O tym, kto założy mistrzowską koronę decyduje suma punktów zdobytych w ciągu całego sezonu.
Kierowcy startujący w rundach Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie otrzymują punkty za wyniki wywalczone w biegach kwalifikacyjnych i finałowym. To oznacza, że nie zawsze zwycięzca całej rundy zdobywa najwięcej punktów. Jak to wygląda w praktyce:
W każdej z grup i klasy do klasyfikacji generalnej sezonu będą liczone wyniki z sześciu najlepszych startów.
Joker Lap, czyli taktyka
W rallycrossie triumfują zawodnicy, którzy najlepiej łączą szybką i skuteczną jazdę z odpowiednią taktyką. Ta opiera się o decyzję o tym, kiedy przejechać Joker Lap, czyli okrążenie toru prowadzące alternatywną trasą. Na niektórych obiektach alternatywna trasa jest szybsza, a na innych – wymaga więcej czasu. W każdym z biegów kwalifikacyjnych, półfinałowych i finałowym zawodnik ma obowiązek raz przejechać Joker Lap. Nie może go ominąć ani przejechać więcej niż raz.
Przykładowo, jeżeli po kierowca utknął za zawodnikiem, którego nie może wyprzedzić, to skorzystanie z Joker Lap może mu pozwolić na zmianę pozycji na torze i jazdę swoim – szybszym tempem. Z kolei kierowca, który jest na prowadzeniu może budować swoją przewagę i wykorzystać Joker Lap na ostatnim kółku kończąc je na prowadzeniu, dzięki zbudowanej wcześniej przewadze.
Tory i kalendarz, czyli co i gdzie?
W sezonie 2020 Oponeo Mistrzostw Polski w Rallycrossie zawodnicy będą walczyć w 8 rundach:
MPRC – mistrzostwa Polski rallycross
FIA CEZ – mistrzostwa strefy Europy Centralnej
CZE – mistrzostwa Czech
SVK – mistrzostwa Słowacji
PPAC – puchar Polski Autocross
Ciekawostki
Czy wiesz, że… rallycross ma już 50 lat. Pierwszy wyścig rallycrossu odbył się 4 lutego 1967 roku.
Czy wiesz, że rallycross jest dyscypliną ciągle zyskującą na popularności, dzięki swojemu formatowi, który jest bardzo emocjonujący i przyjazny dla widza. W zawodach tej dyscypliny regularnie biorą udział kierowcy znani z Formuły 1 czy DTM, a także Rajdowi Mistrzowie Świata – Sebastien Loeb i Petter Solberg.
Czy wiesz, że aktualnym Mistrzem Polski w rallycrossie jest Tomasz Kuchar, który po wielu latach sukcesów na rajdowych trasach w sezonie 2016 zadebiutował w tej dyscyplinie i zdobył mistrzowską koronę, którą obronił rok później.